נשימה | מרכז רפאל לרפואה משלימה

שלוש מערכות משתתפות בתהליך הנשימה:

1. אף/פה - גרון
2. ריאות - צלעות
3. סרעפת

שתי צורות בהן מתבצעת נשימה - לא רצוני ורצוני.

בצורה הלא רצונית - גזע המוח שולט על התהליך, למשל כשאנחנו ישנים.
כשאנחנו בלחץ, מתח ופחד - אנחנו עוצרים את הנשימה, באופן לא מודע, אנחנו גם נושמים מהר ובשטחיות.

בצורה הרצונית - אנחנו יכולים לנווט את הנשימה.
מומלץ להתחיל כל יום עם 10 נשימות עמוקות, בישיבה לפני הקימה מהמיטה. חמצן נכנס אל הגוף, אל מערכת הדם והאברים. יש תנועה וזרימה של הנוזלים בגוף ואנחנו מוכנים לצאת ליום שלנו. תוך כדי הנשימות, דמיינו את עצמכם מתפקדים כל היום בסובלנות, מתוך מודעות של פירגון, חמלה, ורצון לעזור לסובבים אתכם.

בסוף היום שיכבו על הגב, כשהידיים פשוטות לצדדים, נישמו 10 נשימות עמוקות, שחררו את כל המתחים שהצטברו במהלך היום ומלאו את המוח והגוף בחמצן, ובמחשבות חיוביות שילוו אתכם כל הלילה.

במהלך היום, שימו לב לנשימה שלכם. זיכרו שנשימה מודעת היא אחד הדברים הבריאים והחשובים ביותר שאתם יכולים לעשות עבור איכות החיים שלכם, מצב הרוח שלכם ויכולת התפקוד הריגשית והמנטלית שלכם.

חשוב להבין שככל שנכניס יותר חמצן לגוף, כך יוכלו המוח הלב ושאר המערכות, להתחזק, לרפא את עצמן ולפעול מתוך חיות וחיוניות.כדי להרגיש ולחוות את הנשימה במלואה אפשר גם לנשום ולהכניס אוויר לבטן, תהליך שמשחרר ומפעיל את הסרעפת, השריר העיקרי בגוף שלנו שמפריד בין מערכת הריאות והלב שבבית החזה לבין מערכת העיכול, בחלל הבטן. חשוב ששריר הסרעפת יופעל במודע ובמכוון על מנת שימשיך להיות גמיש ובריא.

נשימה לתוך בית החזה, תוך כדי הרחבת הצלעות מפעילה את הריאות ומעוררת אותן לתפקוד מלא יותר.
כדאי להכניס את האוויר דרך האף - באף קיימות מערכות שתפקידן לסנן , לנקות את האוויר מכל מה שלא אמור להיכנס לגוף, יש להחזיק את הנשימה לשנייה, לתת לחמצן להיספג, לתת לגוף להירגע ואז להוציא את דו תחמוצת הפחמן והגזים המיותרים מהגוף החוצה. נשימה דרך הנחיריים, מניעה גם את שתי אונות המוח, ובעצם כך נוצר איזון בין שני צידי הגוף, מה שמחזק ומייצב את עמוד השדרה.

מספר תרגילי נשימה:
נשימה ושאיפה עד קצה גבול היכולת -מטרת התרגיל - הגדלת נפח הריאות.
התחל בהוצאת כל האוויר החוצה דרך הפה, ממש עד קצה גבול היכולת שלך, השהה עד שלא תוכל יותר ואז הרפה את הגוף והכנס אוויר דרך האף. כמה אוויר שניתן עד שלא ייכנס יותר, החזק את האוויר בגוף כמה שתוכל וחוזר חלילה. מומלץ לחזור על התרגיל כ - 5 פעמים.

ספירת שאיפות/נשיפות  - מטרת התרגיל - הגדלת נפח הריאות. 
התחל בספירה של אחת - והכנס אוויר דרך האף - אחת, החזק אוויר בריאות- אחת, הוצא אוויר דרך הפה - אחת, עצור - אחת.
המשך בספירה של שתיים - הכנס אוויר דרך האף בשתי שאיפות - אחת שתיים, החזק אוויר בריאות - אחת שתיים, הוצא אוויר דרך הפה בשתי נשיפות - אחת שתיים, עצור - אחת שתיים.
ועבור לספירה של שלוש....ניתן להמשיך בתרגיל לספירה של ארבע, חמש, שש...עד כמה שתרצו.

שיפור מיומנות נשימה:
שאף אוויר דרך הפה - נשוף דרך הפה, שאף אוויר דרך האף - נשוף דרך האף.וחוזר חלילה.

תרגל כיסה של אוויר מכל נחיר לחוד, על ידי סתימת הנחיר השני עם האצבע, כך שגם בשאיפה וגם בנשיפה האוויר ייכנס דרך נחיר אחד בלבד, לסירוגין.או - שאף אוויר דרך האף, ונשוף דרך הפה ולהפך - שאף אוויר דרך הפה ונשוף דרך האף.

במיוחד בתקופה זו של החורף, חשוב לשים לב לנשימה דרך האף, על מנת שהאוויר שעובר דרך האף יעבור את תהליך הסינון והניקוי מזיהומים סביבתיים, וירוסים וכו'.

הכי חשוב אם הצטננו, לחמם היטב את הגוף, להמשיך לשאוף אוויר דרך האף, גם אם הוא סתום, לנסות בכוח, ולהוציא כמה שיותר אוויר דרך הפה החוצה.

יתרונות אינסופיים לנשימה מודעת - גם לגוף וגם לנשמה.
המוח משחרר חומרים מרגיעים לגוף ולמערכת העצבים. הגוף מניע את הדם ומערכת החיסון חדה ומדוייקת. משככי כאבים טבעיים משתחררים מהמוח אל הגוף. זרימה של דם וחמצן לשרירים משחררת ומשפרת את רמת התפקוד וההתמודדות שלנו עם לחצים ומתחים יומיומיים.

נשימה

 
phone2, phone, contact, telephone, support, call
home2, home, house, building
clock, clock, time, schedule

074-767-94-09
ברזאני 4 רמת אביב ג'-תל אביב
א'-ה' - 08:00-20:00 | ו' - 08:00-13:00
 
 

לקביעת ייעוץ מתאים ולקביעת תור לאיבחון חייגו: 074-767-94-09
או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם